La Gestió femenina del CoronavirusArticle de Joana Barbany, directora General de Societat Digital a la Generalitat de Catalunya

Fa pocs dies vaig twittejar un post amb una imatge i amb les paraules #fets #facts #hechos. I tal i com m’esperava va generar bastant de soroll.

Era una captura de pantalla d’una notícia de la CNN, on s’hi podia veure el rànking de països amb els index de mortalitat més alts i més baixos del planeta durant aquesta crisis motivada per la COVID19.

Curiosament, 7 dels països amb el rati més baix, estan liderats per dones: Taiwan, Nova Zelanda, Finlàndia, Islàndia, Noruega, Alemanya i Dinamarca.

D’altra banda, Estats Units, Regne Unit, França, Itàlia i Espanya tots ells governats per homes, tenen l’ “honor” de liderar els pitjors ratis.

La majoria de comentaris que va suscitar anaven en la línia que efectivament, cal una mirada diferent, sobretot amb un lideratge més “intel.ligent”. També n’hi va haver algun que va trobar el meu comentari “repulsiu” (sic). La veritat és que jo trobo moltes coses més repulsives que això, però deixem-ho córrer. Fa temps que vaig descobrir que Twitter no és la millor eina per a debats. EVIDENTMENT els homes també poden estar capacitats i preparats per afrontar crisis com aquestes (de la mateixa manera que no totes les dones que exerceixen la políticas ho estan). Només faltaria! I tant que hi ha homes que poden i saben exercir el lideratge de manera diferent.

Però em remeto als FETS, i són irrefutables. És molt rellevant i il·lustratiu, que els països on s’ha capejat millor la crisi estiguin en mans femenines, quan menys del 7% dels líders mundials són dones.

Penso (i és la meva opinió personal), que la manera com liderem avui en dia marca les diferències. Diferències que espero que es vagin escurçant mica en mica quan aconseguim una educació igualitària.

Se n’ha parlat molt en mitjans nacionals i també a nivell global, però el missatge és el mateix. Davant situacions de crisis i inesperades, cal actuar d’una manera concreta i sota el mateix patró:

  • En primer lloc la RÀPIDA presa de decisions. El “no fer res” és el pitjor. Cal actuar de manera IMMEDIATA i PROACTIVA. Mai reactiva.
  • En segon lloc la PROXIMITAT del llenguatge amb què cal comunicar-se. Fent ús d’un llenguatge menys bel·ligerant i belicós, un llenguatge sincer, resilient, més proper i per a TOTHOM.
  • I per últim la capacitat per transmetre CONFIANÇA, dient sempre la S’ha de comunicar de manera directa, sense embuts, i definir l’estratègia i les accions demanera CLARA

Diferents persones expertes del món de la sociologia i  l’antropologia consideren que els trets tradicionalment femenins ajuden doncs a gestionar situacions sobrevingudes i de gran complexitat.

Per tant, cal que tots, homes i dones que lideren les organitzacions, ja siguin públiques o privades en prenguin nota. Aquest lideratge “intel.ligent” passa per deixar de banda la testosterona, l’egocentrisme i el narcisisme.